Wat is de kwaliteitsscore bij Google?

0

In de afgelopen jaren is automatisch bieden consistenter geworden in het leveren van solide prestaties voor zoekadverteerders in de zoekmachine marketing wereld. Ze hoeven niet langer een CPC-bod voor elk zoekwoord te kiezen, maar kunnen in plaats daarvan CPA- of ROAS-doelen instellen en machine learning het juiste bod laten berekenen om het gestelde doel te bereiken voor elke afzonderlijke zoekopdracht.

Maar het loont nog steeds om de zoekmachine marketing details te kennen van hoe het onderliggende systeem werkt. Er is geld te besparen door hand in hand te werken met automatisering om nog betere resultaten te leveren dan de zoekmachine alleen kan leveren. Als je automatisch bieden inschakelt, is het werk van een zoekmachine marketing adverteerder nog lang niet klaar.

Wat is een kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore is een maatstaf van Google voor hoe relevant een zoekwoord is, gebaseerd op gegevens van eerdere advertentieveilingen. Zodra Google voldoende gegevens heeft, krijgen zoekwoorden in het account van een adverteerder een kwaliteits-nummer tussen 1 en 10 toegewezen, waarbij 10 de beste is. Voordat ze voldoende gegevens hebben, wordt de score weergegeven als “-” in de interface of als null (0) in sommige rapporten.

Dit getal is een weergave van de totale relevantie van het zoekwoord voor de vele veilingen waaraan het deelneemt. Het is bedoeld om adverteerders te begeleiden, maar het wordt niet gebruikt om advertenties te rangschikken. Wat wordt gebruikt om zoekmachine marketing advertenties achter de schermen van elke advertentieveiling te rangschikken, is de score tijdens de veiling, waarbij met veel aanvullende factoren rekening wordt gehouden.

Hoewel het getal 1-10 adverteerders helpt in te schatten hoe goed ze bezig zijn met het kiezen van de juiste zoekwoorden, het schrijven van goede advertenties en het doorverwijzen van gebruikers naar nuttige bestemmingspagina’s, is het de realtime kwaliteitsscore die er echt toe doet. De kwaliteitsscore tijdens de veiling is gedetailleerder dan een nummer van 1-10, maar wordt niet gedeeld met adverteerders omdat het voortdurend fluctueert. Het is ook anders voor elke zoekopdracht die op Google plaatsvindt en is afhankelijk van de context van die zoekopdrachten, zoals:

  • Waar de gebruiker zich bevindt.
  • De tijd van de dag.
  • De aard van de zoekterm en de relatie met uw zoekwoord.
  • En andere factoren.
  • Overigens zijn er twee soorten tools voor automatisch bieden van Google.
  • De ene wordt gewoon ‘geautomatiseerd’ genoemd en de andere wordt ‘slim’ genoemd.

Het belangrijkste verschil is dat met slim bieden verschillende biedingen voor elke veiling kunnen worden ingesteld, waarbij rekening wordt gehouden met de real-time kwaliteitsscore-factor en ‘slimmere’ biedingen kunnen worden ingesteld die beter aansluiten bij het doel van de adverteerder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *